Tuesday, June 2, 2009

MASALAH YANG DI HADAPI OLEH MURID-MURID PEMULIHAN

MASALAH-MASALAH YANG DIHADAPI OLEH
MURID PEMULIHAN


MASALAH TULISAN
- Perkataan ditulis terlalu rapat di antara satu dengan lain.
- Bentuk-bentuk huruf ditulis terlalu condong.
- Tiada keseragaman jarak di antara huruf dengan huruf atau di antara perkataan dengan
perkataan
- Bentuk-bentuk huruf yang tidak jelas / tepat / betul.
- Menulis tanpa mengikut garisan-garisan yang ditentukan,
- Mencampur adukkan huruf besar dengan huruf kecil.
- Masalah pembalikan huruf atau perkataan.
- Huruf-huruf tidak ditulis mengikut posisi (kedudukan ) yang sepatutnya.
- Menulis dengan meninggalkan huruf, perkataan atau imbuhan.
- Menulis melampaui garisan ruang muka surat yang ditentukan.
- Menulis huruf-huruf di dalam perkataan secara bertindih.
- Mengulang garis-garis huruf yang ditulis.
- Menulis mengikut arah dari kanan ke kiri.
- Menulis huruf atau perkataan mengikut urutan yang salah.
- Menulis atau menyalin ayat tanpa mengikut tertib yang betul.

MASALAH-MASALAH DALAM BACAAN

BENTUK HURUF

- Huruf kecil yang seakan-akan bentuknya.
- Huruf terbalik.
- Bunyi huruf yang seakan-akan sama.
- Keliru nama-nama huruf yang seakan-akan sama bentuknya.
- Menyebut huruf-huruf mengikut telor bahasa ibunda.
- Keliru menamakan huruf besar dan huruf kecil kerana benuknya berubah.


PERINGKAT SUKU KATA

- Tidak boleh mengadun / membatang suku kata terbuka / tertutup.
- Keliru membunyikan suku kata yang melibatkan e taling dan e pepet.
- Tidak boleh membunyikan dengan betul setelah mengeja / membatang suku kata.
- Tidak boleh membunyikan dengan betul suku kata VK di awal perkataan.
- Salah memecah / membatang suku kata.
- Tidak boleh membatang perkataan yang mengandungi banyak suku kata.
- Keliru membatang perkataan yang mengandungi Diftong / Vokal Berganding.
- Tidak boleh membunyikan perkataan yang mengandungi Diagraf di awal.
- Tidak boleh membatang suku kata yang melibatkan imbuhan.


KESUKARAN DALAM PENGAMATAN

- Boleh mengeja tetapi tidak boleh membunyikan.
- Mengeja sebelum membaca.
- Boleh membatang suku kata tetapi gagal menyebut.
- Menggantikan bunyi suku kata dalam perkataan
- Menggugurkan bunyi-bunyi suku kata dalam perkataan.
- Salah menyebut perkataan yang seakan-akan rupanya.
- Keliru ejaan Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris.
- Salah menyebut / membunyikan perkataan yang seakan-akan sama.
- Menyebut perkataan mengikut loghat.


KESUKARAN MEMBACA PERINGKAT AYAT

- Menggantikan perkataan dengan perkataan lain.
- Tertinggal.
- Pembalikan perkataan.
- Mengulang.
- Merangkak-rangkak.
- Membaca mengikut loghat.

MASALAH DALAM EJAAN

LEMAH DALAM INGATAN PENGLIHATAN.
- Tidak dapat mengingat atau membayangkan bentuk sebenar sesuatu perkataan.
- Masalah penglihatan seperti rabun dan juling.

LEMAH DARI SEGI ANALISIS PENDENGARAN.
- Tidak dapat menentukan lambang yang mewakili bunyi.
- Tidak boleh mengecam (mendengar ) bunyi-bunyi yang terlibat di dalam perkataan.
- Tidak dapat memilih lambang-lambang secara rawak.



MASALAH PENGUASAAN KEMAHIRAN MENGIRA

- Masalah penguasaan nombor
-Tidak boleh mengenal bentuk nombor yang seakan –akan sama
Seperti 6-9,1-7,2-3
- Tidak boleh menulis dengan tepat.
- Tidak boleh menulis mengikut turutan,seperti murid tidak tahu yang mana lebih besar ,6
atau 7.
- Tidak tahu nilai tempat nombor seperti
- Masalah operasi tambah dan tolak
- Tidak boleh menyusun ayat matematik dalam bentuk ayat lazim.
- Tidak boleh menyelesaikan soalan yang mengumpul semula.
- Masalah penguasaan operasi darab
- Tidak boleh menghafaz sifir darab dengan tepat
- Tidak boleh mendarab nombor dua digit dengan dua digit
- Masalah operasi bahagi.

3 comments:

  1. BENTUK HURUF

    - Huruf kecil yang seakan-akan bentuknya.
    - Huruf terbalik.
    - Bunyi huruf yang seakan-akan sama.
    - Keliru nama-nama huruf yang seakan-akan sama bentuknya.
    - Menyebut huruf-huruf mengikut telor bahasa ibunda.
    - Keliru menamakan huruf besar dan huruf kecil kerana benuknya berubah.


    ehemmm.... benuknya berubah?? ker tenuknya berubah?? wakakakkaka.. fail r ckgu nie.. haizz.... kene report nie... hahahha,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua manusia tidak lari daripada melakukan kesilapan termasuk juga golongan guru... janganlah saudara terus memberi tomahan yang tidak baik.. tegurlah dengan sopan supaya senang hati semua orang menerimanya.

      Delete
  2. informasi yang baik....jika hendak menegur,biarlah ikhlas dan sopan...bersangka baik itukan lebih baik....semoga saudara bersikap positif dimasa akan datang...

    ReplyDelete